HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Thursday, December 01, 2011

Prof Aziz Bari MUNGKIN LEPAS jAWATAN


Pakar undang-undang perlembagaan Aziz Bari sedang menimbangkan untuk berhenti kerja sebagai profesor di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) untuk menghentikan penganiayaan yang dikatakan ulama yang rapat dengan beliau. "Saya akan membuat keputusan dalam seminggu sama ada untuk kekal sebagai seorang profesor di UIA atau berhenti kerja serta-merta, "katanya kepada semalam di Akademi Merdeka, di mana beliau menghadiri satu forum mengenai Perlembagaan Persekutuan yang dianjurkan oleh Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS).

Beliau berkata, beliau suka bekerja di UIA dan boleh berhadapan dengan tekanan universiti itu meletakkan kepadanya untuk outspokenness. "Tetapi orang yang di sekeliling saya, terutama rakan-rakan saya, menderita kerana saya," tambah beliau. "Sebagai contoh, salah satu daripada rakan-rakan saya menulis dan melancarkan buku. Beliau menyebut nama saya dalam seksyen penghargaan buku. Hanya untuk yang beliau telah dipersoalkan oleh pihak-pihak tertentu. "

Aziz berkata banyak daripada sekutu-sekutunya yang telah memberinya nasihat mengenai masa depan beliau sejak beliau baru-baru ini berjalan dengan pengurusan UIA dan pihak berkuasa lain ke atas komen beliau mengenai perlembagaan keputusan yang dibuat oleh Sultan Selangor.

"Sesetengah daripada mereka bertanya kepada saya untuk kekal sebagai ahli akademik di UIA, tetapi sebahagian daripada mereka mencadangkan saya terjun ke dalam politik. "Saya memerlukan masa dan sudah tentu saya perlu berunding dengan keluarga dan kawan-kawan rapat saya sebelum saya membuat keputusan. Tetapi jika saya berhenti kerja saya di UIA, ia tidak bermakna bahawa saya akan menyertai mana-mana parti politik. Saya tidak melakukan yang lagi. Izinkan saya rasa mula-mula. "

Aziz courted kontroversi apabila beliau mengulas mengenai kenyataan Sultan bahawa terdapat bukti-olah tidak cukup untuk pendakwaan di mahkamah undang-undang-kumpulan gereja tempatan yang terlibat dalam percubaan untuk menukar Muslim tersebut ke Kristian. Komen yang membawa kepada penggantungan beliau dari UIA, yang akhirnya ditarik balik.

Dia sekali lagi mendapati dirinya dalam air panas apabila dia memberikan pendapat beliau mengenai dakwaan bahawa Sultan telah mengarahkan dewan undangan Selangor untuk mengetepikan pindaan perdebatan dan pas yang memberi Agama Islam Selangor Majlis kuasa yang pernah berlaku sebelum ini.

Komen yang membawa kepada penggantungan beliau dari UIA, yang akhirnya ditarik balik. Dia sekali lagi mendapati dirinya dalam air panas apabila dia memberikan pendapat beliau mengenai dakwaan bahawa Sultan telah mengarahkan dewan undangan Selangor untuk mengetepikan pindaan perdebatan dan pas yang memberi Agama Islam Selangor Majlis kuasa yang pernah berlaku sebelum ini.

1 comment:

  1. Apa asas undang-undangnya untuk mengatakan Sultan tidak konsisten dan bertindak tidak ikut Islam sedangkan perkara tersebut adalah prerogatif Sultan selaku Ketua Agama.

    Tidak cukup dengan itu, "berpolitik" di Pasir Gudang dan Gelang Patah. Apa motifnya sebenarnya? Lesen beliau adalah akademik bukannya lesen politik kecuali beliau adalah ahli parti politik - perlu daftarlah kalau nak berpolitik.

    Kebebasan bersuara bukan bermakna seseorang itu boleh bersuara sesuka hatinya semasa kahtib membaca khutbahnya,ataupun didalam suatu mesyuarat. DiDUN atau Parlimenpun, ada peraturan bila hendak bersuara - kena tunggu giliran dan bila dibenarkan Speaker untuk berbuat demikian.

    Jika nak berpolitk perlulah beerdaftar seperti bila mahu beristeri perlu juga berdaftar. UIA tidak pun membenarkannya "berpolitik" sedangkan gajinya dibayar UIA bukannya parti politik.Mahu dengar cakap UIA atau parti politik???
    Mungkin kot beliau pun menyedari bahawa masanya di UIA sudah boleh dihitung harinya, Cuma cepat atau lambat.

    ReplyDelete

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH