HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Saturday, March 19, 2011

KESAN RADIASI NUKLEAR KEPADA MANUSIA

Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.
Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma.



Sinaran radiasi eksposur kesan pada Kesihatan Manusia

Meskipun dosis hanya 25 Rems menyebabkan beberapa perubahan dikesan dalam darah, dosis untuk hampir 100 Rems biasanya tidak langsung kesan berbahaya. Dosis di atas 100 Rems menyebabkan sinaran tanda-tanda pertama penyakit termasuk:
mual
muntah
sakit dalam kepala
beberapa kehilangan sel darah putih
kayap - kulit akan melembung seperti terbakar, kesan dari tindak balas pusingan radiasi dalam badan.


Dosis 300 Rems atau lebih menyebabkan rambut rontok sementara, tapi juga membahayakan dalaman yang lebih penting, termasuk kerosakan pada sel-sel saraf dan sel-sel yang melapisi saluran pencernaan. Parah kehilangan sel darah putih, yang merupakan pertahanan utama tubuh terhadap jangkitan, membuat korban radiasi sangat rentan terhadap penyakit. Sinaran juga mengurangkan pengeluaran platelet darah, yang membantu pembekuan darah, sehingga korban penyakit radiasi juga terdedah kepada pendarahan. Separuh daripada semua orang yang mengunjungi kawasan sampai 450 Rems mati, dan dosis sebesar 800 Rems atau lebih yang selalu fatal. Selain gejala yang disebutkan di atas, orang-orang ini juga menderita daripada demam dan diare. Saat ini belum, tidak ada rawatan yang berkesan - sehingga kematian berlaku dalam dua hingga empat belas hari.


Pada saatnya, untuk mereka yang selamat, penyakit-penyakit seperti leukemia (kanser darah), kanser paru-paru, kanser tiroid, kanser payudara, dan kanser organ lain boleh muncul kerana radiasi yang diterima.


1 comment:

  1. memang bahaya kesan radioaktif nuklear ni.. tapi saya ada terbaca yang kencing nuklear boleh dibuat ubat utk cegah radiasi? kalau betul..berguna untuk mangsa bencana radioaktif di Fukushima, Jepun.

    ReplyDelete

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH