HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Friday, July 02, 2010

Flirting with zealotry in Malaysia INILAH YANG DITULIS DALAM washingtonpost.com By Jackson Diehl Monday, June 28, 2010


INILAH YANG DITULIS DALAM
washingtonpost.com


Anwar Ibrahim, pemimpin pembangkang politik Malaysia, telah menjadi terkenal selama berdekad-dekad terakhir sebagai salah satu pendukung utama demokrasi liberal di negara-negara Muslim. banyak teman-Nya di Washington, termasuk ahli terkemuka dari gerakan neoconservative - seperti Paul Wolfowitz, World Bank bekas presiden dan Duta Besar AS untuk Indonesia - serta grandees Demokrat seperti Al Gore.

Akhir-akhir ini, Anwar telah mendapatkan perhatian untuk sesuatu yang lain: retorika melengking tentang Israel dan dugaan pengaruh "Zionis" di Malaysia. Dia baru saja bergabung dengan demonstrasi di luar kedutaan besar AS di Kuala Lumpur di mana bendera Israel dibakar. Dia membuat tuduhan gelap tentang "Yahudi-dikendalikan" Washington biro humas Apco seluruh dunia, yang bekerja untuk kerajaan Malaysia Kuasi-autoritarian.

Di sinilah letak sebuah kisah tentang era Obama - tentang terkepung demokrat berjuang untuk bertahan hidup politik dan peribadi dengan sedikit bantuan dari Washington; tentang iklim global yang terus meningkat permusuhan terhadap Israel, dan tentang peningkatan kemahuan teman AS di tempat-tempat seperti Turki dan Malaysia untuk memanfaatkannya.

Pertama, sedikit tentang Anwar: pada saat menjabat sebagai wakil perdana menteri di bawah orang kuat Malaysia Mahathir Mohamad pada 1990-an, ia mulai mendorong pembaharuan - hanya akan ditangkap, diadili dan dipenjarakan atas tuduhan palsu sodomi homoseksual. Dibebaskan selepas enam tahun, beliau membina sebuah gerakan pembangkang multietnis demokrasi yang mengejutkan parti memerintah dengan keuntungan dalam pilihanraya umum baru-baru ini. Sekarang tampaknya memiliki kesempatan untuk memenangi kempen parlimen seterusnya, yang akan membolehkan Malaysia untuk bergabung dengan Indonesia dan Turki majoriti-Muslim demokrasi penuh.

Tidak menghairankan, Anwar dituntut lagi. Sekali lagi tuduhannya sodomi konsensual, yang mendiskreditkan Malaysia tetap menjadi kejahatan dihukum oleh kambing dan hukuman penjara sehingga 20 tahun. Anwar, yang 63 dan berkahwin dengan anak-anak, menyangkal tuduhan itu, dan bukti sekali lagi sangat tersangka. penuduh-Nya 25 tahun telah mengaku pertemuan Perdana Menteri Najib Razak dan berbicara melalui telefon dengan kepala polis kebangsaan pada hari-hari sebelum pertemuan seksual dipercayai.

Namun persidangan tidak berjalan dengan baik. Jika berakhir dengan keyakinan lain, kerjaya politik Anwar dan campuran pembangkang itu boleh dihancurkan, dan hidupnya boleh terkena risiko: kesihatan-Nya tidak besar. Namun pemimpin pembangkang tidak mendapatkan jenis sokongan dari Amerika Syarikat sebagai selama pendakwaan yang pertama, ketika lalu-Naib Presiden Gore berbicara untuknya. Obama mengatakan apa-apa kepada masyarakat mengenai

Setelah dialog "pegawai senior" antara kedua-dua kerajaan bulan ini, Jabatan Luar Negeri mengakui bahawa persidangan berlangsung lagi sudah tidak dibangkitkan, "kerana masalah ini baru-baru ini dibahas panjang lebar." Ketika datang ke hak asasi manusia, kerajaan Obama tampaknya tidak ingin menjadi repetitif.

Sementara itu Anwar mencari cara sendiri untuk melawan. Dipalu selama bertahun-tahun oleh propaganda kerajaan yang menjelaskan dirinya sebagai agen Israel dan antek Amerika Wolfowitz-mencintai, beliau cuba untuk memainkan meja, menyatakan bahawa Apco adalah memanipulasi kerajaan untuk menyokong Israel dan kepentingan AS. Dia juga mengatakan bahawa agen-agen Israel telah menyusup ke pasukan keselamatan Malaysia dan "secara langsung terlibat dalam menjalankan kerajaan."

Najib menggambarkan Israel sebagai "gangster dunia." Tapi ia dengan cepat berbalik kata-kata Anwar melawan dia; Apco telah menjajakan laporan anti-Israel di Washington.

Anwar seperti Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan, yang ia menganggap sebagai rakan dan sesama traveler. Keduanya tahu lebih baik daripada untuk menikmati hal-hal seperti itu. Kedua baru-baru ini mula melakukannya tetap - selepas tahun di mana Obama pentadbiran telah sering dipaparkan kerengsaan dengan Israel. "Jika anda berkata kita tumbuh tidak sabar dengan Israel, itu benar," kata Anwar saya. "Jika anda mengatakan saya tidak terlalu dijaga atau hati-hati dalam apa yang saya katakan kadang-kadang, yang juga benar."

Anwar, yang berada di Washington selama beberapa hari pekan lalu, menghabiskan banyak masa menawarkan penjelasan untuk teman-teman lama, belum lagi Rumah Pengerusi Jawatankuasa Luar Negeri Howard Berman dan pemimpin Yahudi atau dua. Dia bilang dia menyesal menggunakan istilah seperti "pencerobohan Zionis," yang umum syiling untuk demagog seperti Mahmoud Ahmadinejad. "Kenapa saya perlu menggunakannya jika hal itu menyebabkan begitu banyak salah faham?" katanya. "Aku harus lebih berhati-hati."

Banyak teman-teman dari Malaysia adalah cenderung memberinya rehat. "Apa Anwar lakukan adalah salah, tetapi mengingati bahawa dia benar-benar berjuang untuk hidupnya - baik secara fizikal mahupun politik - terhadap kerajaan yang menyerang dia sebagai" boneka orang Yahudi, "orang harus memotong beberapa kendur," Wolfowitz padaku.

Tapi cerita Anwar juga boleh dibaca sebagai amaran. peralihan-Nya dari demokrat yang pro-Amerika untuk fanatik anti-Israel ini serius - dan ini di ambang menjadi sebuah trend.

No comments:

Post a Comment

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH