HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Saturday, April 10, 2010

arak...arak-ARAK


KUALA LUMPUR - Mirzan Mahathir, putra sulung Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini diangkat menjadi dewan San Miguel Corp, makanan dan minuman konglomerat terbesar di Filipina dan pemilik San Miguel Brewery Inc

San Miguel Corp berkata kepada Filipina bursa pekan lalu tentang penunjukan Mirzan's iaitu untuk mewakili kepentingan Q-Tech Alliance Holdings Inc di papan tulis.

Q-Tech, sebuah syarikat pelaburan yang berpusat di Manila di mana Mirzan memiliki saham dalam, baru-baru ini memperoleh 19,9 persen per saham di San Miguel Corp untuk 39.61 bilion peso (RM2.9 bilion).

Ini membeli saham dari Jepun Kirin Holdings, yang menggunakan dana untuk membantu membiayai pengambilalihan 43 peratus saham di San Miguel Brewery Inc

Dengan latihan ini syarikat terkini, San Miguel Corp masih mengekalkan 51 peratus saham di San Miguel Brewery Inc

San Miguel Brewery mengawal 95 peratus pasaran bir Filipina. Syarikat telah membuat San Miguel Beer selama lebih dari satu abad. bir ini diseduh di Filipina, China, Indonesia, Vietnam, Thailand dan Malaysia, dan dijual di 60 pasaran di seluruh dunia, menurut laman web syarikat.

San Miguel Corp telah menjual makanan dan minuman aset sejak tahun 2007 untuk memperluaskan kepada perlombongan, infrastruktur dan hotel industri.

Mirzan penglibatan dalam perjanjian tersebut, sedangkan keputusan pelaburan yang sihat, telah mengangkat beberapa alis konservatif di kalangan masyarakat Muslim Malaysia.

Sejak berita pengambilalihan Q-Tech saham San Miguel Corp mulai beredar di sini, beberapa blog berita telah menggunakannya untuk menyerang Dr Mahathir kredensial Muslim.

Mirzan's forays syarikat belum tanpa kontroversi.

Dia pernah dikendalikan Konsortium Perkapalan Bhd ketika Dr Mahathir adalah perdana menteri, namun dipaksa untuk menjual aset penghantaran nya ke Malaysia International Shipping Corporation (MISC), dalam apa yang dikatakan pengkritik kemudian sebuah bailout.


No comments:

Post a Comment

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH