HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Tuesday, December 22, 2009

teori gempa bumi



Teori Hijau (gempa bumi)

Berita Oleh: hijau

"Dgn nama Allah Slwt & slm kpd Nabi Muhammad s.a.w & klrga

Sejahtera semua... Semalam aku ikuti program Halaqah d TV9. Ikuti perbincangan ahli panel/ilmuan mengenai tajuk "BUMI".

Aku tertarik dgn ulasan Dr Daniel (maaf Dr kalu salah eja nama) mengenai kejadian gempa bumi. Jika tak silap beliau mengatakan berdasarkan maklumat gempa dpd AS, tahun 2009 adalah tahun yang paling byk kejadian gempa.

Beliau juga mengatakan tiada saintis yg benar2 yakin tahu punca kejadian gempa. Antara andaian saintis beliau kata ialah kerana bangunan tinggi.

Di sini aku nak kemukakan teori kejadian gempa berdasarkan beberapa hujah & Maha Fakta. Aku masih menamakan pendapat aku sebagai teori/agak2 kerana yang tahu keadaan sebenar hanya ALLAH sahaja...

TEORI HIJAU kenapa kejadian gempa semakin kerap berlaku adalah kerana penarahan bukit bukau & pengambilan isi bumi

Hujahan aku ialah spt berikut :

Surah al anbiya/21 ; ayat 31
Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kokoh supaya bumi itu (tidak) goncang bersama mereka..."

Surah an nabaa/78 ; ayat 6-7
Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?,
dan gunung-gunung sebagai pasak?"

Untuk menerangkan TEORI HIJAU, sila peratikan roda kereta atau motosikal. Setiap kali utk 'balancing' roda, mekanik akan meletakkan beberapa ketul timah/besi kecil d sudut2 tertentu gelungan rim bertujuan utk men'stabil'kan pusingan roda tersebut. Jika tidak di letakkan ketulan timah/besi tersebut, pasti roda tersebut bergegar dan kenderaan tersebut tidak selesa untuk di pandu.

Begitulah fungsi gunung & bukit bukau menurut TEORI HIJAU. Gunung2 sebagai pasak bermaksud sebagai penstabil kepada pusingan bumi yang sangat laju berpusing seperti roda kenderaan iaitu kira-kira 107 180km/j. Jika tiada gunung2 sebagai pen'stabil' nescaya bumi akan bergoncang & bergegar dan kita semua melambung2 . Maha Agung Allah…

Kaitan nya dengan gempa bumi ialah telah banyak bukit bukau / gunung2 di tarah atas nama pembangunan. Tanpa sedar manusia telah merosakkan pasak bumi untuk men’stabil’kan pusingan bumi yang di cipta Allah yang Maha Agung…banyak juga bukit & gunung2 di letupkan untuk mendapat kan galian atau khazanah nya... Allah jua yg Maha mengetahui.

TEORI HIJAU juga mengaitkan gempa bumi akibat dari lompongan yang berlaku dalam perut bumi. Petroleum & gas sebagai apungan kepada daratan telah kering & habis di sedut manusia. Jadinya daratan yang sarat dengan batuan, tanah, air dan lebih2 lagi dosa2 manusia, sudah tidak ada tempat atau platform utk menampung berat bebanan tersebut. Perut bumi juga banyak lompongan oleh manusia akibat pengambilan galian seperti emas, berlian, arang batu dan lain2. Ini semua adalah faktor kenapa gempa bumi semakin kerap berlaku. Apabila tiada sokongan/platform daripada elemen asal, maka struktur bumi itu sendiri telah rosak. Maka bumi akan mendap ke bawah dan terjadilah gegaran iaitu kejadian yang kita namakan gempa bumi. Allah jua yg Maha mengetahui.

Hujahan bahawa petroleum & galian lain sebagai struktur sokongan untuk permukaan bumi juga ada di jelaskan di dalam al Quran iaitu kalam Allah yg Maha Agung.

Surah an naml; ayat 88
Dan kamu melihat gunung-gunung itu, kamu menyangka ianya tetap di tempatnya, padahal ia bergerak seperti geraknya awan.

Cuba kita fikir dengan akal yang di beri Allah, masa bila gunung bergerak seperti awan? Tidakkah ianya sesuai kalau di terjemahkan ayat tersebut terapung di permukaan cecair dan sentiasa bergerak2 dalam keadaan terapung di atas petroleum & gas dalam perut bumi? Apabila petroleum & gas serta galian lain dengan rakus di sedut manusia. Maka struktur asas atau penyokong bumi telah hilang dan bumi bila2 masa boleh jerlus dan seterusnya berlakulah gempa bumi.

Seterusnya sila hayati ayat al Quran di bawah sebagai. Ubat jiwa & hati kita moga2 kita termasuk golongan yg sentiasa bertaubat & membersihkan diri.

Surah ar ruum; ayat 41
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).

hijau : korang jangan gelakkan aku, korang ingat Darwin Beruk je boleh keluarkan teori merapu. Sekurang2nya teori aku bersandarkan Kalam Allah...ngehhhh

hanya Engkau yang kami sembah & hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjuki kami jalan yang lurus"

No comments:

Post a Comment

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH