HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Wednesday, July 08, 2009

TANDA-TANDA KEMATIAN HATI MANUSIA



"من علامات موت القلب عدم الخزن على ما فاتك من الموافقات , وترك الندم على ما فعلته من الزلات" .

"Sebahagian tanda-tanda kematian hati ialah tidak gundah dan susah atas sesuatu yang telah luput ia pada anda (manusia), berupa segala sesuatu yang bersesuaian (dengan perintah dan anjuran agama Allah swt). Dan meninggalkan penyesalan atas sesuatu yang telah anda kerjakan dari segala hal yang tidak baik."

Bagi orang yang sedang berjalan dengan amal ibadahnya menuju keredhaan Allah swt, mendekatkan diri kepada Allah dan menambah makrifatnya tentang Allah Yang Maha Esa, adalah syarat yang terpenting bagi orang itu supaya hatinya selalu hidup.

Hidup yang dimaksudkan di sini bukan hidup jasmaniah tetapi hidup hati atau rohaniah. Atau dengan pengertian lain, bahawa hati itu hidup dengan keimanan yang mantap kepada segala sesuatu yang wajib diimani. Kerana itulah, maka ulamak Al-Imam Ibnu Athaillah menerangkan kepada kita, bahawa hati yang hidup dengan keimanan itu ialah hati yang gundah-gulana. Apabila yang punya hati sendiri meninggalkan perintah-perintah Allah swt, apalagi bertentang dan berlawanan denganNya.

Hati yang hidup adalah hati yang merasa pedih dan pilu apabila yang punya diri mengerjakan maksiat-maksiat, tetapi hati yang hidup akan senang sekali apabila dirinya mengerjakan perbuatan-perbuatan yang diperintahkan atau yang dianjurkan Allah swt. Bahkan hati itu sendiri mencari-cari segala sesuatu yang diredhai oleh Allah swt. Kerana itulah apabila hati sudah tidak merasakan pedih dan pahit, tidak menyesali perbuatan dan amalan yang mungkar, malah berbangga dan berusaha menambah kemungkaran walaupun telah sekian lama nasihat diberikan dan melihat sendiri contoh-contoh akibat orang sering melakukan kerosakan, namun ia tetap terus dengan kedegilan, maka ini adalah contoh orang yang telah mati hatinya atau paling tidak hatinya telah sarat dengan karat dan perlu kepada taubat dan beramal soleh untuk menggilap semula hatinya supaya nur dan cahaya akan menerangi hatinya.

Sebagai dalil bagi keterangan di atas, dapat kita lihat adanya perbedaan antara manusia yang hidup dengan manusia yang mati. Manusia yang hidup dapat merasakan segala-galanya. Dapat meraskan kesenangan, maka gembiralah ia, dan dapat meraskan kepahitan dan kesakitan, maka gundahlah ia dan menyesallah ia atas yang tidak baik itu. Tetapi manusia yang mati tidak dapat merasakan segala-galanya, tidak merasakan kesenangan, tidak merasakan kegundahan dan tidak ada padanya penyesalan apa-apa. Kalaulah demikian, maka demikian pulalah hati manusia dengan perbezaan antara hati yang hidup dan hati yang mati.

Di dalam hadith Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Thobrani dari Abu Musa r.a, Nabi kita telah bersabda tentang membayangkan hati yang hidup dan hati yang mati, beliau bersabda :

من سرته حسنته وساءته فهو مؤمن""

"barang siapa yang menggembirakan akannya oleh kebaikannya dan menyusahkan akannya oleh kejahatannya, maka orang itu ialah orang yang beriman".

Maksudnya, apabila kita mengerjakan amal yang baik menurut agama kita, maka senang hati kita, lega perasaan kita dan gembira kita kerananya. Maka kita adalah orang yang beriman kepada Allah swt. Dan juga apabila kita mengerjakan sesuatu yang tidak baik, seperti mengerjakan larangan Allah, maka hati kita sempit, kita selau dalam resah gelisah, maka kita adalah orang yang beriman.

Tetapi apabila sebaliknya yang dilakukan, yakni mengerjakan amal kebajikan tidak lapang hati kita, seperti berwaqaf atau bersedekah atau memberi makan fakir miskin, terasa oleh kita harta kita kurang jadinya atau memberikan sesuatu tanpa faedah, maka kita adalah orang yang tidak berdiri di atas kebenaran.

Demikian pula dalam mengerjakan maksiat, apabila hati kita merasa senang menghadapinya, apalagi kalau hati kita telah ingin dan ketagih, maka bererti hati kita sudah mati semati-matinya.

Inilah pertanda bagi kita, bahawa amal kebajikan adalah tanda atas adanya redha Allah swt atas kita dan amal kejahatan adalah tanda atas kemarahan Allah swt pada yang mengerjakannya.

Apabila Allah swt telah memberikan taufiq kepada kita untuk amal soleh, maka Allah menggembirakan hati kita pada menghadapinya dan pada mengerjakannya. Sebab Allah telah redha atas kita, dan kerana itu hati kita pun selalu berharap kepadaNya di samping perbuatan kita mengikuti tujuan kehendak hati kita.

Harap kepada redha Allah menimbulkan kita mengerjakan taat, baik yang bersifat perintah mahupun yang bersifat sunnah atau anjuran. Tidak terjadi bagi orang yang hatinya selalu mengharap keredhaan Allah, meninggalkan taat dan tidak ada susah, apabila ia mengerjakan masiat dan meninggalkan taat. Jadi, hati yang hidup tidak sunyi pula dari harapan kepada Allah swt.

Apabila berbicara tentang Rajaa' atau mengharap kepada Allah, maka hal tersebut terbahagi kepada tiga bahagian :

1. Orang yang mengamalkan amal kebajikan, orang itu mengharapkan semoga amalnya itu diterima oleh Allah swt.
2. Orang yang mengamalkan atau mengerjakan pekerjaan yang tidak baik, kemudian ia kembali bertaubat dan memohonkan keampunan Allah swt. Hatinya selalu berharap atas keampunan Tuhan.
3. Orang yang selalu mengerjakan dosa dan terus dalam mengerjakan dosa, tetapi hati kecilnya berkata, bahawa aku pun mengharap keampunan Allah swt. Orang ini apabila ia mengaku bahawa dirinya telah berdosa, maka sepantasnya takutnya kepada Allah swt, harus lebih kuat daripada harapannya kepada rahmat Allah.

Apabila Allah swt belum memberikan taufiq pada kita dalam mengerjakan amal soleh, lantas kita mengerjakan kemaksiatan, maka gundah hati kita kerananya, sebab hal ini merupakan tanda kemarahan Allah atas kita. Dengan sebab itu, maka takut kita kepadaNya akan bertambah-tambah dalam hati kita.

Ini adalah suatu tanda kebaikan yang cerah pada kita. Sebab takut kepada Allah menjadikan kita harus sangat menjauhkan segala perbuatan maksiat dan segala tindak-tanduk yang jahat. Tidak diterima akal menurut kebiasaan, orang yang mengerjakan maksiat tidak ada penyesalan dalam hatinya, sedangkan hatinya takut kepada Allah swt. Cuma apabila kejadian juga yang demikian, hatinya tidak putus asa kepada rahmat Allah swt, dan timbul harap dalam hatinya, bahawa Allah akan mengampuni segala dosanya.

Bagi orang yang beriman yang betul-betul beriman, hatinya pasti hidup dan tidak mati. Ertinya dalam hatinya berkumpul dua hal yang tidak dapat tidak harus ada padanya.

1. Perasaan takut kepada Allah swt, kalau-kalau tuhan bertindak apakah amal ibadahnya tidak diterima oleh Allah atau dosa-dosanya tidak diampuni olehNya. Dan ini terus menjadi buah fikirannya. Sebab itu ia berhati-hati sekali bagaimana ia menjauhkan segala yang tidak diredhai Allah swt.
2. Perasaan yang selalu mengharapkan rahmat Allah swt, dengan pengertian mudah-mudahan Allah swt mengampunkan dosa-dosanya, atau dengan pengertian lain, semoga ia tidak putus asa kepada rahmat Allah swt. Perasaan takut dan mengharap rahmat Allah menurut ulamak tasawuf Abu Ali Ar-Ruzbary adalah laksana dua sayap burung, apabila sama kedua sayapnya, maka burung itu baik dan sempurna apabila dia terbang. Dan apabila salah satu dari dua sayapnya kurang, maka terjadilah kekurangan pada burung itu sehingga ia tidak dapat terbang. Dan apabila hilang kedua sayapnya, maka jadilah ia burung yang mati, tidak ada ertinya sama sekali.

Kesimpulan.

1. Hati yang mati adalah hati yang tidak gundah, apabila tidak mengerjakan keredhaan Allah dan tidak menyesal pada waktu menghadapi dan mengerjakan larangan-larangan Allah.
2. Hati yang hidup adalah sebaliknya dari hal di atas dan pada hakikatnya pada hati yang hidup mengandungi Nur Ilahi, tetapi nur-nur tuhan itu pada umumnya tidak dapat dirasakan dan ditangkap oleh perasaan, apalagi oleh pancaindera, di sebabkan masih banyak debu pada hati yang merupakan hijab dan dinding yang masih tebal dan gelap antara kita dengan Allah swt. Selain kita cuma dapat melihat sebahagian tanda-tandanya sahaja iaitu timbul gembira dalam hati apabila mengerjakan taat dan timbul susah dan takut dalam hati apabila mengerjakan maksiat. Hal keadaan ini tepat seperti apa yang dibayangkan oleh Ibnu Mas'ud sebagia berikut :

"المؤمن يرى نفسه من ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف ان يقع عليه , والمنافق يرى ذنوبه كذباب وقع على انفه , فقال به هكذا فأطاره"

"Orang mukmin melihat ia akan dirinya dari dosa-dosnya seolah-olah ia duduk di bawah bukit di mana ia takut kalau-kalau bukit-bukit itu jatuh di atasnya. Dan orang munafik melihat ia akan dosa-dosanya laksana lalat-lalat yang menghinggap pada hidungnya, mudah untuk menghalaunya dengan jari telunjuknya sahaja".

Maksud dari perkataan Ibnu Mas'ud salah seorang sahabat Nabi seperti tersebut di atas, ialah tentang perbezaan antara orang-orang yang betul-betul beriman, kerana itu hatinya hidup dan orang-orang yang belum betul-betul ada keimanan pada hatinya, maka ia masih dianggap munafik kerana hatinya mati. Perbezaan orang-orang yang betul-betul beriman apabila ia berdosa seolah-olah ia duduk di lembah di mana hatinya selalu diselubungi oleh perasaan takut kalau-kalau bukit itu menimpa dirinya.

Tetapi orang muslim yang hatinya mati menganggap dosa-dosa yang ia kerjakan laksana lalat-lalat yang berterbangan di atas hidungnya atau yang hinggap atas hidungnya dan ia yakin, bahawa ia dengan mudah akan dapat menghalau lalat-lalat itu.

Demikianlah perasaannya yang begitu ringan dan tipis, tidak gundah dan tidak takut, tetapi masih terus tenang-tenang saja dalam menghadapi dosa-dosa dan mengerjakan dosa-dosa itu.

Demikianlah tafsiran dari Kalam Hikmah Al-Imam Ibnu Athaillah Askandary mengenai hati yang mati dan sebahagian tanda-tandanya yang dapat kita tangkap dengan mudah dan selalu terjadi pada diri setiap kita selaku manusia.

Mudah-mudahan kita selalu dipimpin oleh Allah swt dan jadilah kita hendaknya orang-orang yang betul-betul beriman kepadaNya sehingga hati kita hidup dalam menjalankan keredhaanNya, dan tidak mati hati kita seperti hati orang-orang yang munafik yang belum betul-betul beriman kepadaNya.

No comments:

Post a Comment

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH