HOTPOWERS

nuf

Siaran Langsung dari Masjid Nabawi -

2
Makkah LiveTV

إذا لم يعمل البث يرجى الضغط هنا

Friday, February 20, 2009

Nuffnang Ads
MULUT BERBAU!!! 8 comments
Posted at 11:39 pm in Blogger's Story

Salam sayang semua…

Kita semua sedar semua orang mulutnya berbau. Punca utama ialah bakteria di dalam mulut kita akan memproses makanan yg tertinggal di dalam mulut kita selepas makan dan membebaskan bau busuk yg tak menyenangkan. Dan penyelesaiannya ialah dengan memberus gigi dengan cara yg betul atau mengunyah gula2 atau berkumur dengan ubat2an seperti listerine dan sebagainya. Semua orang tahu cara ni.

dentist2

Satu ketika dulu Abg Bear juga menghadapi masalah ini dan sangat berat sekali. Dah habis tonyoh dah gigi2 tu dah tu dah habis korek segala celah lidah pipi dan sebagainya. Dah tu pulak berkali kali lah berkumur dgn listerine biru kat umah tu. Tak sampai 10 minit mulut kembali berbau. Pening kepala fikirkan sebabnya dan terlalu malu rasanya nak menghadapi orang ramai. Akhirnya Abg Bear ke doktor gigi kat Taman Conot sini.

Ohhh… puncanya ada gigi rosak… so silalah cabut. Maka tanggallah gigi geraham atas yg pertama kena cabut. Dalam sebulan dua masalah settle. Tapi tetiba bau datang lagi, check lagi ke doktor dia kata takder gigi rosak tapi mungkin perlu buat scalling (betul ker eja nih?). Maka segala kerak kerak kat gigi semua ditanggalkan. Bersih habis. Meraung aku kena wat scalling. Masuk bulan kedua selepas scalling, mulut kembali berbau… ehhhh apa masalah pulak ni.

dentist

Abg Bear pun ke doktorlah lagi… dan kata doktor kononnya disebabkan aku ni terlalu risaukan pasal mulut berbau, maka telah dengan tak sengaja aku telah memberus gigi terlalu kuat jadi ada gusi yg longgar dan telah menyimpan makanan. Aduh… betul ker nih?? So nasihat doktor, gosok gigi 2 kali jer sehari tapi yg lain tu berkumur jer. Okeylah doktor aku ikut… buatlah apa disuruh. Selesai?? tak jugak…

Semakin aku menggosok dan berkumur, semakin teruk bau yg keluar… dan seakan akan bau bangkai pulak dan setengahnya aku sendiri rasa dari air liur macam ada benda membusuk kat dalam badan. Pusing tak pusing kepala aku memikirkan penyelesaiannya.

Abg Bear berterima kasih pada seorang member baik yg memberi penyelesaiannya. Ini bukan promosi yer… Abg Bear tak dapat apa apa pun dari iklan ni. Member Abg Bear ni telah mencadangkan Abg Bear menggunakan teh dari Kinohimitsu ni untuk menghilangkan nafas berbau tersebut. Sebelum dari tu Dr Shah ada jugak cakap, mungkin bukan dari mulut tapi dari perut. Dan menurut kata kawan Abg Bear ni, ada mendakkan dalam perut kita yg mula berkerak dan membusuk dan ini memberi bau yg kuat keluar dari mulut kita.

p2147935

Kawan ni suruh mencuba beberapa paket, jadi Abg Bear pun gunalah sama seperti cara2 meminum teh lain. Panaskan air dan rendam dan minum dan hasilnya amat memberangsangkan. Keesokkan harinya pencernaan sangat lawas. (Maaf) Berguni guni najis keluar lebih dari biasa dan perut Abg Bear rasa lega dan badan jadi ringan sangat. Ini berlaku beberapa kali dalam sehari dan ianya melalui proses biasa dan bukannya sakit memulas2 atau mencucuk cucuk… tidak!!! Sakit perut yg biasa saja.. normal.

p2147934

Jadi kerak kerak yg dah mendap bertahun tahun tu dikorek keluar dari perut dan usus Abg Bear dan memang betul bau busuk yg dulu tu dah hilang. Kalau ada pun mungkin sedikit saja dan disebabkan yg mula mula tadi (sisa makanan) dan bukannya dari mendakan berbau bagai bangkai tu. Abg Bear lega sangat dan mintak maaf dengan member member yg selama ini menjauh dari bercakap disebabkan mulut berbau ni. Harap harap kesan ini berpanjangan dan kekal sampai bila bila.

Teh ni murah saja harganya tak sampai RM20 pun dan senang dapat di mana-mana farmasi. Silalah mencuba dan terima kasih banyak banyak pada member Abg Bear yg kenalkan teh ni pada Abg Bear.

Salam Sayang Beruang Madu

No comments:

Post a Comment

nang

kami sokong tok guru





TENGOK TV

Photobucket

HARGA MINYAK MENTAH